בשילוח בינלאומי יבואן או יצואן אף פעם לא יכול לדעת בוודאות מוחלטת האם המשלוח יגיע ליעדו בזמן ללא חוסרים או נזקים, בעיות או עיכובים, כמו כן ללא הוצאות מיותרות ובלתי צפויות. הכנו לך כאן מספר דברים בסיסיים שיעזרו לצמצם את הסיכונים.
המלצות כלליות
שלמות ללא נזקים
צמצם סיכויים לנזקים או חוסרים למשלוח שלך, דאג לאריזה תקינה ומתאימה להובלה הבינלאומית. אריזה אמורה להגן על המשלוח בפני גורמים חיצוניים, כגון טלטולים, תזוזות חדות, אבק, רטיבויות, עמידה בשמש, וכדומה. במקרה ביטוחי, דבר ראשון שהשמאי מטעם חברת הביטוח יבדוק הוא תקינות האריזה. אם המשלוח שלך מכיל הרבה יחידות כגון קופסאות, קרטונים או פריטים בודדים כלשהם, יש לדאג שהאריזה תאחד את כולם יחד, כך יפחתו סיכויים שפריטים אלו ילכו לאיבוד. יש לוודא שלמשלוח יהיה סימון מתאים, המצביע על אופן טיפול במשלוח, לדוגמא כיוון הנחתו, או האם ניתן לערום.
הגעה בזמן
לפני קבלת החלטה על אופן ההובלה, בדוק עם משלח שלך איזה אופציות עומדות בפניך בהתחשב למועד אספקה הנדרש. במקרה והמשלוח צריך להגיע בדחיפות עליונה בהחלט אופציית הטסה היא העדיפה ביותר, אך גם כאן יש לוודא כי הטיסה ישירה או לכל היותר עם תחנת ביניים אחת. יש לזכור - ככל שזמן הטסה קצר יותר, מחיר יהיה גבוהה יותר. גם אופציית הובלה הימית יכולה לספק פתרון הולם למשלוחים דחופים, לעיתים ניתן להוביל יבשתית לנמל טעינה רחוק יותר ממנו זמני הפלגה קצרים משמעותית לנמלי ישראל, שילוב הובלה כזה יכול להתאים למועדים רצויים וכמובן לחסוך כסף מול תחלופה האווירית.
בעיות והוצאות מיותרות
דאג לסכם עם הספק תנאי המכר, כמו כן חובה לסכם על נקודה גיאוגרפית עם כתובת/מקום מדויקים אליו יהיה כפוף תנאי המכר שסיכמתם. זוהי נקודה ברורה בה תעבור אחריות, הוצאות והסיכונים מהיצואן ליבואן, כך ניתן לצמצם ויכוחים מי מהצדדים משלם על מה. וודא שאריזה או המשטח עליו תגיעה הסחורה שעשויים מעץ מלא עומדים בדרישות התקן ISPM15 המחייב חיטוי כל אריזה כזאת, וקיים בה סימון ייחודי המעיד כי אריזת עץ טופלה בהתאם לדרישות התקן. בדוק עם מדינה ממנה אתה רוצה לייבא חתומה על הסכם סחר חופשי עם ישראל, שהמוצר עומד בכללי המקור והיצואן יכול לספק לך תעודת מקור לגביו, אם המוצר עומד בכללים תוכל להנות מפטור או הפחתה בתשלום המכס. בדוק עם עמיל מכס שלך אם המוצר עומד בחוקיות היבוא ויש לך אישורים הנדרשים לשחרור הסחורה.
ביטוח
מומלץ תמיד לבטח את הטובין בהובלה בינלאומית באמצעות פוליסה שנקראת "ביטוח ימי" לביטוח קיימות שלוש רמות כיסוי, מהבסיסית ביותר המכסה סיכונים ספציפיים והמוגדרים בלבד ועד רמת כיסוי מקסימלית שמכסה כמעת כל תרחיש למעט החריגים. מחיר הפוליסה בדרך כלל נע סביב הרבע אחוז מערך הסחורה, מיותר לציין כי זהו מחיר שולי ביחס לסיכונים אליהם יבואן חשוף, ומדובר כאן לא רק בנזק למטען, אלא לחשיפות נוספות שקיימות בשילוח הבינלאומי, כדוגמה: אניה שנקלעה למצב מסוכן ובעקבות כך הכריזה על "היזק כללי" (General Average). להכרזה כוח משפטי המחייב את בעלי מטענים לשפות את מי שנגרמו לו הוצאות בלתי רגילות לטובת הצלת האניה או מי שהרכוש שלו הוקרב למען שלומם וביטחונם של בעלי עניין על האניה.